Zatížení versus rychlost
Pro stanovení minimální možné velikosti pneumatiky pro dané vozidlo je nezbytná znalost maximálně přípustného zatížení náprav a konstrukční rychlost vozidla. U pneumatiky je pak maximální nosnost vyjádřena indexem nosnosti a rychlost kategorií rychlosti.
U pneumatik rychlostní kategorie 'V' doporučuje ETRTO při rychlosti nad 220 km/h následující snížení nosnosti (viz tabulka 'Snížení zatížení pneumatiky versus rychlost').
Při úhlu odklonu kola v rozmezí 2° až 4° se nosnost snižuje o 5 % na každý stupeň. Toto snížení nosnosti lze kompenzovat zvýšením tlaku vzduchu.
Nosnost pneumatik ve dvojmontáži je 1 ,85 nosnosti pneumatik v jednomontáži.
Zvýšení nosnosti až o 10 % proti tabulkovým hodnotám je povoleno rovněž u pneumatik používaných na karavanech nebo přívěsných vozících s max. provozní rychlostí do 100 km/h. Základní huštění se v tomto případě zvyšuje o 20 kPa.
Nosnost pneumatik pro osobní automobily lze zvýšit pouze u vozidel jejichž maximální rychlost nepřekročí 60 km/h a za předpokladu, že bude současně zvýšeno i huštění podle tabulky 'Maximální rychlost versus zvýšení nosnosti'.
Snížení zatížení pneumatiky versus rychlosti
Maximální rychlost vozidla (km/h) | Index rychlosti (zatížení pneumatiky v %) | ||||
H | V | W | RZ | ||
210 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
220 | 97 | 100 | 100 | ||
230 | 94 | 100 | 100 | ||
240 | 91 | 100 | 100 | ||
250 | 95 | 100 | |||
260 | 90 | 100 | |||
270 | 85 | 100 | |||
280 | 95 | ||||
290 | 90 | ||||
300 | 85 |
Maximální rychlost vozidla (km/h) | Zvýšení nosnosti(%) | Zvýšení huštění (kPa) |
60 | 10 | 10 |
50 | 15 | 20 |
40 | 25 | 30 |
30 | 35 | 40 |
25 | 42 | 50 |